maanantai 9. joulukuuta 2019

Pojat rikkoivat Adan mopedin!

Joulukalenteri

Teksti Paavo Niskasaari, kuvat lapsenlapset ja suku!

 

   - Minä olin tulossa oravalasten kastetilaisuuteen! Ada aloitti.
   - Niin mihin olit tulossa ja miten? Juho – pappa, Taavan isä äimisteli.
   - No oravalasten kastetilaisuuteen!
   - Nyt minä en ymmärrä ollenkaan? Ymmärrätkö sinä itse tuota asiaa? Juho tivasi.
   Oli joulukuisen arkiviikon aamu. Viestilässä, Taavan entisessä kodissa noustiin juuri vuoteesta ylös. Ada – mummi ja Juho – pappa istuivat kumpikin omalla puolella sänkyä unenpoikaset silmillään. Ada oli nähnyt unta ja yritti siitä kertoa miehelleen. Ada jatkoi sanoja tapaillen:
   - Olin saanut kutsun (hm, siis kutsun) äsken syntyneiden oravapienokaisten kastetilaisuuteen. Ajelin mopedilla Puttaalaan päin!
   - Onko totta, jotta mopedilla? Juho purskahti nauramaan.
   - Totta, totta, osaanhan minä toki mopedilla ajaa. Nyt sinä sotket tätä. Ada hermoili, mutta jatkoi:
   - Olin melko autiolla, metsäisellä taipaleella, kun mopedin kettinki hyppäsi paikoiltaan. Pysäytin mopedin ja ajattelin etsiä vähän apua! Lähdin kävelemään kylää kohden. Ei näkynyt taloja. Palailin mopedin luo. Siellä oli poikaryhmä telomassa kepeillä minun mopedia. Hirmustuin ja juoksin poikien luo. He yrittivät karata paikalta. Sain yhden pojan kauluksesta kiinni ja pysäytettyä pojan. Katsoimme molemmat mopedin raatoa. Miten ne olivat saaneet renkaankin vanteineen irti ja vetäneet sen aivan suoraksi. Poikakin katseli äimistyneenä heidän tekosiaan. Sanoin pojalle: - Nyt lähdetään sinun kotiisi ja isäsi saa kyllä maksaa koko homman!
   Hitaasti asiaa mielessään pohtien se selkeni Juhonkin ajatusmaailmaan.
   - Sitten minä heräsin, enkä muista enempää, Ada muisteli.
   - Olipa uni. Ja saivat renkaankin vanteineen suoraksi, Juho nauraen hyrähteli.
   - Ei se kyllä minua naurattanut.  
   Viestilän mummo ja pappa käynnistelivät omia moottoreitaan puuron, kahvin ja leivän avulla.
   - Oletko soitellut Taavalle, vai mistä nuo oravavauvat tulivat uneen? Juho kysyi.
   - Tiesin asian olevan sillä mallilla, kun kävimme viimeksi tytön perheen luona. Oravamamman maha näytti siltä! Ada naurahti.
   - Lähdetään käymään Puttaalassa, niin saadaan uniasiat selviteltyä. Juho tuumi.
 
Hilma

Luna

Noel

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti